節分

Today is "setsubun"day.This is Japanese festival day. People in Japan throw the roasted soy beans inside and outside while they are saying loudly "oniha soto fukuwa uchi(devil outside, happy inside)" Throwing the roasted soy beans outside makes the evil away, inside makes the luck come home. Then, people especially children have the roasted soy beans as many as their age.

Interestingly, the peanuts with hull are substituted for the soybeans in some areas. I used the soybeans, but my husband used the peanuts. I think it is because his hometown is famous for its production of peanuts.But I don't really know why.

Last February my daughter had learned this song in the kindergarten in Japan. She sung it again and again at that time. https://www.youtube.com/watch?v=tN3wkS4i6lM 今日は節分ですね。 実は今朝まですっかり節分のことは忘れていました。 ひとえにこの暑い気温のせいです。節分は肌に沁みる寒さの中でやるものだと身体が覚えているようです。 とはいえ、節分用の豆があるわけじゃないので、気持ちだけ祝おうと思います。 …そういえばNZ産の大豆がありました。それで煮豆でも作ろうと思います。煮豆とか言いだした段階で節分らしさが全くなくなりましたが、美味しいから私としては問題なしです。 去年の今頃、娘が幼稚園でこの歌を覚えてきたんですが、お陰様で去年の今頃は、テレビやラジオ等つけてなくても、そして否が応でも、私が静かにしたいときでも、娘の口からエンドレスでこの歌を聞けていました。本当に季節感あふれる家庭でございました。